Centralne smarowanie – podstawowe rodzaje

Data publikacji: 11 July 2018

W dzisiejszych czasach, wykorzystuje się wiele maszyn w różnych dziedzinach przemysłu i produkcji. Pełnią one istotną rolę, niezależnie od branży, w jakiej znajdują swoje zastosowanie. Aby taka maszyna działała w pełni sprawnie, należy ją odpowiednio nasmarować. Wszystkie elementy otwarte i zamknięte, muszą być regularnie smarowane, by części nie przecierały się i nie zużywały. Mechanicy bardzo często powtarzają, że im bardziej i częściej maszyna jest smarowana, tym działa sprawniej. Trzeba jednak dodać, że istotny jest wybór odpowiedniego układu centralnego smarowania. Każda maszyna bowiem wymaga użycia innego układu.

Regularne smarowanie maszyn musi iść w parze z doborem odpowiedniego środka smarnego i układu centralnego smarowania. Maszyny, które pracują w ciężkich warunkach, będą wymagać zastosowania zupełnie innych środków, niż małe urządzenia wykonujące lżejszą pracę. Układy centralnego smarowania również wykorzystuje się do pojazdów takich jak autobusy, maszyny rolnicze i robocze maszyny takie jak koparki i ciągniki. Układy są stosowane do zwilżania i naoliwiania maszyn przemysłu spożywczego, wiatraków czy maszyn poligraficznych.

Poniżej przedstawiamy podstawowe i najczęściej stosowane układy centralnego smarowania, które znajdują swoje zastosowanie w przemyśle, produkcji i w innych branżach.

układ centralnego smarowania safelock

PROOIL

Układy centralnego smarowania – podstawowe rodzaje

  • Smarowanie natryskowe, z zastosowaniem tzw. mgły olejowej – w tym przypadku, podaje się ciągły strumień powietrza do miejsca smarowania. Niewielką ilość oleju naprowadza się poprzez powietrze, a olej jest rozprowadzany w regularnych odstępach. Dzięki temu, na smarowanej powierzchni tworzy się warstwa zmniejszająca tarcie i zużywanie się ruchomych elementów. Zastosowanie mgły olejowej w układzie centralnego smarowania, jest nową alternatywą. Stosuje się ją w przypadku smarowania tzw. otwartych punktów – np. kół łańcuchowych, łańcuchów, prowadnic i przekładni zębatych.
  • MQL – jest to sposób, który umożliwia nam wykorzystać minimalne ilości oleju. System ten został wprowadzony w celu zastąpienia tradycyjnych systemów chłodzenia. MQL posiada istotną zaletę – posiada on kontrolowany strumień sprężonego powietrza, którego zadaniem jest doprowadzenie/ przeniesienie oleju do smarowanej powierzchni. Olej w tym przypadku ma postać popularnej mgły. Dzięki temu, sposób ten gwarantuje nam najwyższą jakość i wydajność smarowania.

układ centralnego smarowania akumulatorowe

PROOIL

  • Smarowanie dwuliniowe – zostało ono wprowadzone, by możliwe było smarowanie w większej skali. Ten sposób wykorzystuje się w szczególnie ciężkich warunkach. Smarowanie dwuliniowe znajduje swoje zastosowanie w maszynach, które pracują w takich warunkach, a budowa ich rozdzielaczy jest modułowa. Taka postać maszyn umożliwia łatwiejszą konfigurację i rozbudowę systemu. Rozdzielacze opierają się na dwóch liniach, uruchamianych naprzemiennie poprzez zawór. Czynności smarowania kończą się, gdy na obu liniach zauważamy wzrost ciśnienia. System ten pozwala sterowanie każdym rozdzielaczem oddzielnie i niezależnie od innych rozdzielaczy. W sytuacji, gdy zostaje zablokowany jeden punkt, inne części działają niezmiennie.
  • System 26 – w tym przypadku, wykorzystuje się rozdzielacze progresywne, dzięki którym możliwe jest dozowanie smaru do każdej części w układzie. Środek smarny odmierzany jest pod ciśnieniem. Posiada on modułową budowę, dzięki której możliwe jest dopasowanie ich konfiguracji praktycznie do każdego systemu. Poza tym, koszt utrzymania systemu jest bardzo niski, tak samo jak jego modernizacja. Systemy progresywne posiadają mnóstwo konstrukcyjnych zmiennych. W tym zawiera się również ilość i częstotliwość dozowania smaru do wyznaczonych elementów. Dodatkowo, system posiada ilość punktów, pompy, miejsce montażu i typ sterowania.